onsdag den 8. april 2015

Dag -421 Konge vejr - tid til at kigge på teltet

Konge vejr - tid til at kigge på teltet

Endelig - ordentlig vejr uden udsigt til regn, så skal teltet op, der skal tages billeder til bloggen, og kigges lidt nærmere på, hvordan jeg kan få lavet tørresnor/-stativ inde i teltet.
Så jeg holder lige en pause fra artikel skriveriet, men fortsætter fredag aften.

Inde igen.
Og lad mig bare slå en ting fast - jeg skal træne RIGTIG meget i opsætning af teltet. 
Før i dag havde jeg kun sat det op 1 gang tidligere, nemlig da jeg købte det. Og mange af de ting jeg lærte af ekspedienten, har jeg åbenbart glemt igen. Det må ha' set underholdende ud for naboerne.
Det skal simpelthen bare sidde i skabet hver eneste gang, for hvis det regner, er det ikke sjovt at sætte telt op.
Barduner og pløkker er ikke noget problem, men det er kombinationen af et tunneltelt og et kuppeltelt, der forvirrede mig. 
Hvilke stænger skal rejses først osv.
Det fik jeg da lært idag, og jeg tør da godt sige, at det ser lovende ud. Jeg kunne ikke ha det siddende på mig, at være så elendig til at sætte telt op, så da det først stod der - uden pløkker og barduner - blev det pillet ned igen.
Og så op og ned og op og ned et par gange til, indtil jeg fandt den rigtige kombination. Nu sidder det i baghovedet, hvilke stænger der skal rejses først. Så mangler jeg bare at få det ind på rygraden, så jeg kan gøre det i mørke også.

Nå men udover lige at stifte bekendtskab med teltet igen, så var målet idag at se, om der var mulighed for, at lave en slags tørre stativ inde i teltet. Umiddelbart så det ikke ud til at være muligt, men jeg har ikke givet helt op endnu. Weekenden vil vise, hvad jeg gør med tørring af tøj i teltet.

Teltet er et Helsport Svalbard High Camp 3.
Grunden til at jeg valgte netop dette telt - efter at have købt forkert 1 gang - var den store apsis, hvor vognen kan ligge i tørvejr, samt den gode plads der er inde i inder-teltet.
Teltet har ekstra stor højde som gør, at jeg kan sidde op inde i teltet, uden at behøve at bøje nakken, for at slippe for at hovedet går imod telt dugen. Helt fint, når jeg skal sidde og skrive dagbog.

På billedet ses kombinationen af tunnel og kuppeltelt tydeligt.
Den store højde i kuplen er helt perfekt.

Som sagt vil jeg have vognen ind i apsis om natten. Dels fordi jeg gerne vil ha' at den ligger i tørvejr, dels fordi jeg gerne vil ha' at den også er der næste dag. Efter at have købt et telt til at starte med, hvor åbningen var for lille, har jeg nu ingen problemer med, at få vognen ind i apsis.

Stor åbning ind til selve teltet gør det muligt at vognen kan komme
ind i tørvejr og sikkerhed.

For at sikre inderteltet mest muligt, har jeg valgt at bruge nogle ekstra kroner på et footprint, som egentlig bare er en ekstra, forstærket bund, så inerteltet ikke ligger direkte på jorden. Det kan det nu egentlig sagtens klare, men bare for en sikkerheds skyld - det skal jo trods alt være mit hjem i et 1 år.

Inde i teltet - uden footprint.

Og nu med footprint, som også dækker det meste af apsis.

Der er rigtig god plads inde i teltet, og der er også rigtig varmt, selv på en dag, hvor det "kun" er 15 grader udenfor.
Men inde i teltet er der tre ventilations huller, som kan åbnes og lukkes alt efter behov. 2 inde i inderteltet, samt 1 ude i apsis.
Så stort uanset hvor vinden kommer fra, kan der komme god ventilation ind i teltet.

Inder-teltet er på plads.

Bemærk de to ventilations huller i midten og til højre i inder-teltet.

Jeg glæder mig rigtig meget til weekenden, hvor jeg håber på godt vejr, så jeg kan træne telt opsætning. Det er der behov for......og måske også en overnatning lørdag til søndag....hvorfor ikke :-D

Mvh
Jesper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar