søndag den 5. april 2015

Dag -425 Meget tidlig morgentur

Meget tidlig morgentur

Kl. 02:42 gik jeg ud på en tidlig morgentur med vognen pakket med telt og kamera taske. Kameratasken var idag kun med som vægt, for at træningen kunne blive så realistisk som mulig. Dagens tur skulle teste mine evner i at sætte telt op i tusmørke, men jeg gik lidt for tidligt ud til denne test, for da jeg kom til opsætnings pladsen halvvejs på turen, var det stadig temmelig mørkt.
Så testen kom på denne tur til at gå ud på at teste tøjmængden, det er nødvendigt at ha på, for at gå 18 km i -4 grader. Pandelampen blev også testet grundigt, da den var tændt stort set hele turen. Og den skal skiftes ud, da den langt fra er kraftig nok, men inden jeg gør det, skal den lige ha' en chance til, da jeg ikke er sikker på batteri levetiden for de batterier, der sad i.

Turen startede som sagt meget tidligt på morgenen, i -4 grader men vejret var aldeles perfekt. Stjerneklar himmel og koldt er som regel lig med en flot dag, når solen engang står op.
Vel var det koldt, men jeg mærkede det ærlig talt ikke, for jeg var godt klædt på. Ingen tyk dunjakke, men i stedet min Patagonia Exosphere skaljakke, Devold Expedition zipneck og en ganske almindelig t-shirt, var rigeligt til at holde overkroppen varm, faktisk begyndte jeg, på hjemturen, at svede en smule, og da er det ingen god idé med en bomulds t-shirt, hvis man står stille, da du hurtigt mærker på kulden på kroppen, når t-shirten er en smule svedig. Her kunne det i stedet være en super idé at anvende en uld t-shirt. Så lærte jeg lige det også. Fint nok med sådanne ture i kulde lige til at teste, hvad udstyret egentlig kan/ikke kan, inden man begiver sig ud på 8250 km vandring.
Nå men resten af kroppen havde da også beklædning. Dagens tur foregik på asfalt, så jeg havde valgt mine løbesko og Falke vandrestrømper, i stedet for tykke uldsokker og vandrestøvler. Til at starte med kunne jeg da godt mærke frosten nippe lidt i tå spidserne, men efter et par hundrede meter var den nippen væk, og fødderne havde det helt fint. Der var ingen problemer i det hele taget, men løbesko og vandrestrømper har det på samme måde som en bomulds t-shirt. Sålænge du bevæger dig, er der ingen problemer, men når du står stille, så kommer straffen. Fødderne var ikke svedige på nogen måder, men løbeskoene er tynde og meget luftige, og derfor rammer kulden også hurtigere tæerne. Så mens jeg spiste morgenmad, skulle jeg lige gå lidt rundt, for at holde bevægelse i tæerne. Måske skal jeg have et par lette vandresko eventuelt halvstøvler til lidt koldere dage/morgener. I sne vil jeg selvfølgelig have mine vinterstøvler på så der er der ikke noget problem.
Benene havde det helt fint. Mine trofaste Fjällräven Vidda Pro samt et par tynde Devold Breeze long johns var en helt fin kombination. Jeg holdt varmen glimrende.

Som nævnt var dagens hovedopgave at teste mine telt-opsætnings-færdigheder i mørke, men pandelampen var langt fra effektiv nok, og da jeg ikke havde min teltlampe med, så må jeg udskyde det til en anden dag. Den lektie jeg lærte her er, at min pandelampe enten skal have nye batterier eller skal skiftes ud. 
Tror de bliver begge dele, da det sikkert er meget rart at have en reserve. 

Morgenmaden bestod af 100gr. havregryn, 20 gr. Skummetmælkspulver, 10 gr. Græskarkerner (hakket), 30 gr. Tørret frugt (Ananas, Mango og Melon - hakkede). Dette giver ca. 590 kalorier.
Blandingen smagte helt fint, men kunne godt bruge dobbelt dosis tørret frugt samt en teske fuld sukker. Det prøver jeg næste gang. 

Startede hjemturen ad samme vej, og kunne ane at solen var på vej op i horisonten. Det er nu et fedt syn.
Mødte den første bil efter ca. 12 km vandring - fint at bo på bøhlandet når man vælger at gå så tidligt. 
Når man enten går eller løber i mørke, er det fuldstændig vanvittigt ikke at ha' reflekser OG (ikke eller!!!!!) lys på armene. Udover pandelampen havde jeg på armene et par reflekser med indlagte røde diode lys. I tillæg er der reflekser på vognen, så jeg var fint synlig.

Denne rute, som er den jeg kalder min sædvanlige lange rute, går fra hjemmet i Nørre Snede til Ballebæksgård og tilbage igen. En tur på lidt over 18km. 
Turen går forbi Rørbæk Put and take sø, Rørbæk Hovedgård og ender til sidst ved Ballebæksgård.
Ballebæksgård er en rigtig fin shelter plads, drevet af naturstyrelsen. Der er tre shelters, som frit kan bruges, dog skal der reserveres plads, hvis man ønsker at bruge et shelter. Telt opsætning behøves der ikke at bestilles plads til.
En rigtig fin bålplads er der også, og ved siden af selve gården, der ligger et par hundrede meter fra shelter pladsen, er der også en kæmpe grill plads.
Fra selve gården går der rigtig mange forskellige gå-ruter i den flotte natur. Kort over ruterne kan fås i gårdens besøgs center. Bl.a. kan det nævnes, at Gudenåen og Skjern Å begge har udspring ikke langt derfra.

Min sædvanlige "lange rute" har to længder. Enten med stop ved Rørbæk put and take og retur = 12km, eller som i dag med stop ved Ballebæksgård = 18km.
Begge steder er der kaffepause halvvejs, og i dag besluttede jeg at tage en ekstra kaffepause, og nyde solen gå op i horisonten. Havde jeg ventet en time mere ville det sikkert have været meget bedre.
Billede taget med mobil.

Nå, men hjem ad går det.
Batterierne i pandelampen er vidst ved at gå helt flade nu. Så de skiftes ved hjemkomsten. Det er ved at blive rigtig tåget nu, så en kraftig pandelampe skal jeg simpelthen ha' - vil føle mig lidt mere sikker i tåget vejr, hvis bilerne kan se mig på lang afstand. Men jeg kan se og høre dem, så udfordringen er ikke så stor - her er det vigtigt ikke at ha' musik i ørerne (ihvertfald skal der slukkes for den mens der er tåget), så man kan høre biler eller anden trafik komme. Ingen grund til at tage nogen dumme chancer her.


Vel hjemme er det tid til at se lidt tilbage på dagens tur.
Jeg lærte et par vigtige ting i dag. Ny pandelampe nødvendig, ingen bomulds t-shirt hvis det er under frysepunktet samt at ha' mit DSL kamera tilgængeligt, klar til bedre billeder.

Tak for i dag - og få nu røven op af sofaen :-D

Mvh
Jesper




Ingen kommentarer:

Send en kommentar