tirsdag den 14. april 2015

Dag -416 Fysisk træning

Fysisk træning

Hvordan forbereder man sig fysisk til en vandretur på 8250 km?
Ved bare at gå mange ture? Nej det holder ikke.

Mange gåture er selvfølgelig en del af det, men der er også mange andre muskelgrupper at tænke på.
Når jeg skubber vognen ud af lige landevej eller ned ad bakke, bruger jeg en type muskler. Her skal jeg ikke skubbe vognen så meget - egentlig bare styre den. Men når det går lidt eller meget op ad bakke bliver det en helt anden udfordring for musklerne. Pludselig begynder jeg at bruge læg og lår muskler på en helt anden måde. Jeg går foroverbøjet for at lade benmuskler yde mest muligt af arbejdet, men når jeg gør det, belaster jeg også korsryggen ensmule, og derfor er det vigtigt også at træne den.

Ved træk af vognen ud ad lige landevej er det kun "normale" gangmuskler, der bruges.
Men op ad bakke bliver det en helt anden sag. 
Her belastes lår og læg muskler naturligvis en del, men også på ryg og ikke mindst skuldre og nakke, kan det mærkes, at der er godt 45 kg der hænger bagved.

Jeg har dyrket en del styrketræning, da jeg var yngre, men det er længe siden, så jeg har allieret mig med en tidligere kollega, der er en af Danmark's bedste kvindelige styrkeløftere, og fitness instruktør.
Har får jeg lavet et træningsprogram, der skal hjælpe mig til at bruge de rigtige øvelser, så jeg kommer i bedst mulig form til turen.

Glæder mig til starten på den fysiske træning 1.5.2016 sammen med Anne B. Karlsen - tak for du tager dig tid til at hjælpe Anne :-)

Idag (tirsdag) er mit første indlæg på outsite.org blevet udgivet.
Jeg har aldrig prøvet at skrive indlæg eller artikler før, så er du en erfaren skribent eller en, der har skrevet lidt flere en et indlæg/artikel, så ville jeg sætte pris på feed back.


Fortsat god dag derude :-)

Mvh
Jesper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar