lørdag den 11. april 2015

Dag -420 og -419 Vandrensning

Vandrensning

Beklager, at jeg ikke fik skrevet dagbog på bloggen torsdag og fredag. Ingen undskyldninger udover, at jeg nød det gode vejr og glemte dagbogen :-D

Torsdag var en rigtig lang dag på arbejde, og der blev ikke tænkt tur ret meget denne dag.
Snakkede lidt udstyr med en kollega på arbejde, men det var nu også det.

Fredag blev der tænkt lidt mere tur end torsdag.
Var i Aarhus så jeg fik afleveret mine Fjällräven Keb Gaiter bukser hos skrædderen. "Der skal da godt nok tages meget af længden"....jo men sådan er det nu en gang, at have små hurtige ben. 
Glæder mig til at få dem tilbage, så jeg rigtig kan få dem prøvet af.

Jeg fik også købt slanger til vognens hjul, således der kan komme slanger i, som kan pumpes op med en håndpumpe, og ikke være afhængig af, at jeg kommer forbi en benzin station, der har en pumpe jeg kan bruge.
Regner med at sætte slangerne i lørdag.

Sidste punk på dagsordenen, var at finde en drikkedunk, således at jeg kan bruge min SteriPEN.
SteriPEN er en lille genialitet inden for vandrensning. 


Ved hjælp af UV-lys kan den i løbet af lidt under 1 minut rense ca. ½ liter vand af gangen. Den dræber alle sygdoms fremkaldende bakterier, som bl.a. E-coli, Giardia, Legionella etc. 
Tag drikkedunken og fyld den med ½ liter vand, sæt SteriPEN ned i vandet og tryk på knappen. Når den lille lampe lyser grønt, er vandet rent og klar til at blive drukket. Men SteriPEN dræber ikke små blade, kviste og hvad der ellers måtte være i vandet af den slags.

Når du køber SteriPEN følger der således et låg til drikke dunken med. I dette låg er der et lille fint filter, som gør at ingen små blade og kviste eller andet af den slags følger med vandet, når du drikker det.



Det eneste, der er en smule irriterende er, at der med pakken ikke følger en drikkendunk med, som låget passer til. Det tog lidt tid at finde en, men det lykkedes da til sidst.

Nu er de lande jeg skal igennem på turen rimelig sikre, bortset fra et par enkelte storbyer i Italien. Men når jeg overnatter i naturen, så er vandet ikke rent. Det er lidt naivt at tro det. 
I Norge er de fleste vandløb på fjeldet og i naturen ret rene, men hvem ved, om der ligger en død fisk, et dødt dyr 100 meter oppe ad vandløbet, som du ikke kan se? Så er det nu meget rart lige at have denne sikkerhed med i bagagen.

Sørg nu for at nyde lørdagens rigtig gode vejr.
Jeg kan se, at der allerede er mange, der er ude at gå tur :-)

Rigtig god weekend :-D

Mvh
Jesper


Ingen kommentarer:

Send en kommentar