søndag den 8. marts 2015

Vognen er klar

Endelig er foråret kommet - endelig!!!!
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at foråret er min absolutte favorit blandt de fire årstider. Alt begynder så småt at blomstre, træerne får grønne blade og det jeg opfatter som det klare forårs symbol, solsortenes klare sang, er allerede godt i gang.

Jeg glæder mig derfor til at kunne tage fat på en masse gåture - denne gang med vogn - i foråret.
I løbet af vinteren, er det ikke blevet til så forfærdelig mange gåture i naturen, på trods af den milde vinter.
I stedet har jeg prioriteret at få gå-vognen klar med alle de bånd, der skal til for at holde betrækket fast i blæsevejr, og de bånd der skal til for at holde skiene, træk-stængerne m.m. fast på betrækket, når de ikke bliver brugt.

Det tog det meste af to måneder, at få vognen klar.
Egentlig tog det ikke så forfærdelig lang tid at sy dem fast (bemærk: ALT er håndsyet), men det tog lidt tid at finde den optimale placering for alt, så det ikke sidder i vejen, når jeg er undervejs. Der blev lidt flytten frem og tilbage, men med hjælp fra Onkel Gaffatape (never leave home without it ;-) blev tingene tapet fast, inden de blev syet fast. Kan nemlig ikke lide at gøre ting to gange.


Vognen

Vognen er egentlig en tvilling gå-vogn fra firmaet Chariot (ejet af  Thule, der bl.a. leverer skibokse m.m.), og er beregnet til forældrenes gå/løbe/skiture med deres børn på slæb.
Den er derfor ikke beregnet til mit brug, og jeg har måttet modificere den en del, så den er klar til klare mine strabadser fra Nordkapp til Melito di Porto Salvo.


Vognen er lavet af aluminium, og er derfor meget let - vejer kun ca. 12 kg, og kan klare op til 40 kg. bagage. Oprindelig havde jeg lige under 35 kg. med, men jeg håber at få det barberet ned til 25-30 kg. Selvom vognen er på hjul, er det ret tungt at skubbe/trække de godt 47 kg. op ad bakke.

Til vognen kan der fås en masse tilbehør, meget som jeg ikke har nogen brug for, så jeg har lagt mig fast på trækstænger, betræk samt ski.

Trækstængerne er også lavet af aluminium, og har i mellem sig et bære/træk sele, som jeg synes sidder utrolig godt på ryggen. Der findes en del straps, så man kan justere selen til en hel del forskellige rygtyper. Skulder-pads på trækselen kunne godt være polstret lidt bedre, så jeg vil bruge noget af året på at finde en løsning på den udfordring.
Skiene er der ikke så meget at sige om. Det er små ski, som er en smule bredere end og 1/3 af længden af langrendsski. 
Trækket til vognen er lavet af syntetisk materiale, og er regntæt men ikke vandtæt. Dvs. at sagtens kan tåle en smule støvregn, men større mængder vand kan det ikke klare. Med tanke på, at det også kun er et opbevarings-betræk, så var det heler ikke forventet. På trækket er der kun påsyet en strap fra producentens side, til at holde betrækket fastspændt, og til mit brug, er det langtfra nok.
Dækkene på hjulene er fine nok, men slangernes ventil er ikke så genialt fundet på. Det er en autoventil, er indtil videre har jeg ikke fundet nogen håndpumpe, der kan klare autoventiler. Så de skal skiftes ud. Kan jo ikke ligefrem forvente at der en tankstation rundt om hjørnet, når jeg har brug for det.

"Forbedringerne"

Som nævnt skal jeg have en masse udstyr med, og der er ikke plads til det hele på en gang, så der har skulle tænkes kreativt mere end en gang.
Skiene og hjulene optager samme plads - det samme går trækstængerne og det lille hjul der bruges, når vognen skubbes. Så hvad gør man så?


På ovenstående billede ses alt udstyret, der monteres på vognen eller betrækket. Der er trækstænger, ski, solcelle lader med tilhørende batteri, store hjul, og det lille "skubbe" hjul.

Undervejs på turen får jeg naturligvis brug for en del strøm, og jeg vil gøre mit yderste for, at den kommer til at bestå af vedvarende energi. Dvs. via solcelle ladning, genopladelige batterier og hvis der skulle blive råd til det, en bio-lite brænder (http://www.spejdersport.dk/biolite-campstove.aspx). 
Solcelle laderen vil sidde på betrækket og være aktiv, alle de timer jeg går med sollys. På dage med regn eller udsigt dertil, vil det enten blive siddende eller lagt i lommen sammen med batteriet.
Bagpå vognen sidder der en lille sammenklappelig lomme
som skal bruges til tekniske ting, jeg hurtigt skal kunne få
fat i. Bl.a. batteriet hvor ledningen til solcelle-laderen her
ses stikke ud.

Solcelle laderen ligger ikke løst på betrækket men sidder fast
med velcrobånd, som er limet på betrækket. I betrækket er der
lavet et lille hul til ledningen (se billede med ski).

Solcelle laderen vil som sagt lade batteriet op hele dagen, men kan også lade de genopladelige batteriet op direkte (og ikke via batteriet), lade mobiltelefon op og mange andre tænkbare gadgets op. Der følger stik med til det meste, når du køber enten solcelle laderen eller batteriet.
Når batteriet er fuldt opladet, kan det genoplade min mobiltelefon næsten lige så hurtigt som et strømstik i lejligheden. Hvor hurtigt solcelle laderen kan lade batteriet op ved jeg ikke endnu, men der bliver jo rig mulighed for at teste det.

Som sagt så optager hjulene og skiene samme på plads på vognen, når de er i brug. Skiene kommer først med når jeg er hjemme i Danmark (ca. start december) og vil naturligvis ikke blive brugt lige så meget, som hjulene. 
Derfor skulle der tænkes lidt kreativt mht. placeringen på vognen.
På skiene er der et beslag, som jeg bliver nødt til at skrue af, når skiene ikke er i brug, da det fylder for meget. Men ikke nok med det. Efter flere placeringer og endnu flere omplaceringer, fandt jeg ud af, at jeg blev nødt til at bore et lille hul i skiene, for at skrue dem i "skubbestangen", hvor der også skulle bores et par små huller. 
Skiene ses stikke op bag solcelle laderen.

Skiene set bag fra vognen. Der er rigelig plads på hver side af  
skiene til hænderne, når jeg skal skubbe vognen. De to straps har 
egentlig tre funktioner. At holde betrækket på plads i blæsevejr,
at holde skiene på plads samt at holde hjulene på plads (se billede
med hjul). Bemærk det lille hul mellem skiene, hvor ledningen
til batteriet stikker ud.

Skiene sidder solidt fast med 10mm skruer/møtrikker. Jeg har med 
vilje valgt 10mm skruer, da flere af delene på vognen er monteret 
med samme størrelse. På denne måde skal jeg ikke have så meget
forskelligt værktøj med.

Når jeg skubber vognen, kan jeg ikke bruge trækstængerne og omvendt. Hvilken måde jeg kommer til at bruge mest ved jeg ikke endnu - det bliver sikkert lige store dele, for at skåne ryggen og skuldrene mest muligt.

Trækstængerne er skruet fast i bøjlerne, som holder det
lille "skubbe-hjul". Stængernes krumning ved håndtaget
svarer til vognens krumning, så de ligger faktisk ret solidt,
kombineret med at de er skruet fast naturligvis. Båndet på
tværs hjælper ydeligere til, men har også en anden funktion 
(se billede med det lille "skubbe-hjul").

Træstængerne skruet fast på hjul-bøjler med 10mm skruer.

Det lille "skubbe-hjul" skulle også placeres på betrækket. Og når nu trækstænger og hjulet optager samme plads på vognen, hvorfor så ikke optage samme plads på betrækket?
Som det kan ses på billedet, så bruges båndet, der hjalp til med at 
holde på trækstængerne, til at holde det lille hjul. 

Bøjlerne til hjulet er spændt fast med bånd til selve hjulet. Jeg har valgt
at bruge lidt dyrere metal spænder, da bøjler ikke sidder fast med andet
end disse spænder. Plast spænder var jeg usikker på ville holde.

Når skiene er i brug kan jeg ikke bruge hjulene, så jeg tænkte, hvorfor ikke bruge samme princip, som med det lille hjul og trækstængerne? At hjulene skal spændes fast, hvor skiene var placeret på betrækket?
Som tænkt så gjort.
Hjulene er spændt fast på betrækket med hver sit bånd.

Og spændt sammen med et bånd med metal spænde.

Vognen ser ikke så meget anderledes ud, når skiene er på.


Om det lille hjul kan bruges, når der er sne/meget sne vil
tiden vise.

Tilbage er der nu kun at planlægge turene og se, om de måder tingene er spændt på vognen kan holde til en tur på 8250km.

Godt forår derude :-)

Mvh
Jesper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar