mandag den 23. marts 2015

Dag -438 - Det tekniske udstyr

Jeg har selvfølgelig en del teknisk udstyr med, til både opdatering af blogg-dagbogen, som sikkerhedsmæssig nødvendige.

Til opdatering af blogg-dagbogen anvender jeg en lille bærbar computer. Ikke noget fancy her, men den kan det en computer skal kunne. Er ikke den store pc-nørd, så det med specifikationer, skal jeg undlade her.
Under turen vil jeg anvende wifi de steder, hvor det er tilgængelig gratis, ellers kan det hurtigt gå hen og blive en dyr fornøjelse. Mit budget på kommunikation på hele turen er 5.000,- DKK. Kommunikation dækker både tele- og internet udgifter, så jeg skal ha fundet et abonnement, som så mange af de 5 lande jeg kommer igennem. 

Til at finde vej gennem turen, anvender jeg både kort samt GPS. GPS'en jeg har valgt er en lille og handy eTrex 30 fra Garmin og hertil topografiske kort. 
Med de topografiske kort følger der et program med, der hedder Basecamp. Med programmet er det MEGET enklere, at ligge forskellige waypoints ind på GPS'en. Simpelthen bare ligge dem ind på kortet i programmet og overføre dem til GPS'en.
Waypoints bliver i mit tilfælde "uge etape målet". I mellem start- og slut stedet vil der være en masse "semi-waypoints" for at sikre mig, at jeg går den rigtige vej - hertil har jeg jo også kortet.
Ruten er planlagt af rent sikkerhedsmæssige årsager. Min familie vil kende til ruten, og skulle der opstå problemer, vil det være nemt for dem, at vide hvad vej jeg har gået. Jeg vil helt sikkert komme til at afvige fra turen, hvis jeg af de lokale får foreslået en mere spændende rute, evt. forbi nogle seværdigheder, fordi vejen er lukket etc. Lige netop der er det meget rart, at GPS'en er med. 
Planlægningen af ruten er også det eneste, der er planlagt, da jeg ikke gider stresse med at jeg absolut skal nå et bestemt overnatningssted. Det er det fede med at ha teltet med, og det er det fede ved specielt den Norske (og Svenske men her kommer jeg jo ikke igennem) Allemannsrett.

Allemannsretten siger i det store hele, at jeg kan færdes i naturen, hvor jeg vil sålænge jeg viser hensyn til grundejer og dyrket mark. Jeg kan slå et telt op stort set, hvor jeg vil i maksimum 2 dage på samme sted, dog skal det ske minimum 250 meter fra bebyggelse og ikke på dyrket mark. Se udsnit af Allemannsretten i linket herunder.
I Danmark har vi desværre ikke denne regel - og ej heller i Tyskland, Østrig og Italien - og det synes jeg er synd grænsende til det idiotiske.Mange vælger at gøre det alligevel, men det er vel også lidt respektløst overfor grundejeren. Vedkommende har jeg med loven i hånden ret til at sige nej, mens der ved indførelse af allemannsrett, gives tilladelse til at gøre brug af den natur vi allesammen ejer, SÅLÆNGE VI SELVFØLGELIG RESPEKTERER NATUREN OG RYDDER OP EFTER OS SELV. 

Nå - videre til det tekniske, beklager afsporingen, men jeg er en MEGET stor tilhænger af indførelse af Allemannsretten i Danmark!!!!!

Der skal jo også noget til at drive både PC og GPS. Bevares, de er jo drevet af batteri, men de skal jo genoplades i ny og næ, og jeg kan ikke lige være sikker på, at der er en stikkontakt i nærheden af, hvor jeg slår teltet op.
Jeg har besluttet, at drive det hele via vedvarende energi, i stedet for at smide batterier ud konstant, for GPS'en kræver noget energi, når den er tændt 8-10 timer om dagen. Og batterier kan desværre ikke helt undværes, men de jeg har med er selvfølgelig genopladelige :-D
Via en solcellelader samt et dertil hørende batteri og en AA, AAA batteri oplader er jeg sikret strøm store dele af vejen. 
Solcelleladeren er utrolig effektiv, og opfanger nemt solens energi (se link til solcelleladeren under afsnittet). Denne energi kan enten ledes direkte ud til de enkelte produkter, som har brug for energi, da der er alverdens stik med, som passer til eksempelvis alle telefoner, energien kan også ledes til batteriopladeren (se link under afsnittet) eller til det store batteri (se link under afsnittet). Det store batteri kan holde på en hel del energi, og kan lade en mobiltelefon op, næsten ligeså hurtigt som via en stikkontakt (forudsat at man bruger originale stik fra telefon leverandøren - ellers tager det lidt længere tid).

Men - solen skinner jo ikke hele tiden, og hvad så?
Jeg kommer da heldigvis forbi en stikkontakt en gang i mellem, overnatter på en campingplads eller hos venner og bekendte i ny og næ, men skulle solen helt forsvinde over en længere periode, så har jeg en løsning klar, men den er desværre ikke lagt ind i budgettet, så om der bliver plads til den ved jeg ikke helt endnu.
En Bio-lite brænder er et godt alternativ.
Bio-lite brænderen kan brænde mindre kviste, stykker af brænde etc. og via varmen danne energi, som via usb-stikket i brænderen, kan lade det store Powergorilla batteri op. Til Bio-lite brænderen hører der en hulens masse tilbehør til, så man kan købe sig fattig i ekstra udstyr. Heldigvis for mig, er der ikke plads til det i vognen - ellers kunne det godt blive dyrt for en grej-freak som mig :-D

Fortsat god mandag :-D

Mvh
Jesper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar