mandag den 30. marts 2015

Dag -431 Gennem Norge

Gennem Norge

Kørte rundt på arbejde igår og tænkte lidt på turen gennem Norge.
Egentlig mest fordi jeg læste ugens nyhedsbrev fra Colonial Majoren Odd Reitan (min arbejdsgiver - laaaangt oppe i hierakiet ;-) på arbejdet hos Reitan Distribution.

Derefter kom det sådan tilbage lidt efter lidt - hvor fed en tid jeg havde i Norge gennem de 7 år, jeg boede der.
Og det er vel egentlig også grunden til, at jeg har valgt at lade halvdelen af turen foregå i Norge, fordi jeg nu engang elsker det land, folket og ikke mindst naturen. 
Gennem mine 7 år i Norge, har jeg naturligvis lært en masse sjove og spændende mennesker at kende, og jeg glæder mig helt ubeskriveligt til at møde så mange af dem som muligt, og måske gå en etape med nogen af dem.

Turen gennem Norge kommer til at gå som det oprindeligt var planen.
Fra Nordkapp og langs det meste af vestkysten, forbi de større byer som Narvik, Tromsø, Bodø (lidt en afstikker til de to sidst nævnte byer, men jeg vil lige ind og hilse på de mennesker jeg kender her), Trondheim (her boede jeg i 2 år fra 1994-1996....HEIA RBK :-), Kristiansund, Molde, Ålesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Moss, Halden, Ski og sidst men ikke mindst Oslo.
I disse byer har jeg været mange gange gennem mit arbejde, så jeg kender dem rimeligt godt.
Men jeg kommer også gennem en del mindre byer, som ikke er 100% planlagt endnu, og det er dette, jeg glæder mig allermest til. 
En rigtig god ven af mig - Espen Moe - sagde engang "Du har jo oplevet mere af vort land gennem 5 år, end de fleste Nordmænd klarer gennem et helt liv". Nej - desværre ikke, for det var som sagt gennem mit arbejde, jeg besøgte alle de større byer, og det jeg så var lufthavnen, hotellet, butikken. Jeg oplevede ikke menneskene og naturen rundt disse større byer, og da slet ikke de mindre byer, der ligger i periferien af de større byer.

For mennesker, der aldrig har været i Norge, men kun set landet ud fra billeder og artikler, kan jeg kun sige en ting : I er sgu gået glip af noget.
Naturen er uden et sidestykke (måske lige bortset fra Alaska). Kørte engang forbi det, der vel er Norges mest kendte fjord - Geiranger fjorden - og vejret var bare helt perfekt. Jeg stoppede bilen helt oppe på toppen af fjeldet og så nedover fjorden (billederne jeg tog har jeg desværre mistet så her er et billede hentet fra nettet). Hold da kæft et syn!!!!!



"Her vil jeg ha' en hytte tænkte jeg", satte mig ind i bilen og fortsatte turen mod Bergen og den butik vi skulle åbne ca. 80km uden for Bergen (Voss). Men for hvert femte minut jeg kørte, tænkte jeg igen og igen "Her vil jeg sgu ha' en hytte". 
Sådan er Norge bare.
Den ene storslåede natur overtager fra den foregående. Og det bliver satme dyrt med hytter rundt om i hele landet.

Norge er et meget større land end folk egentlig tror.
Min tur gennem Norge kunne ha' været meget kortere, men som sagt, så vil jeg gerne besøge så mange af de mennesker, som jeg har mødt gennem 7 år, så min tur langs den Norske vestkyst er ikke mindre end ca. 3990 km lang.....VELBEKOMME :-D
Det er lidt under halvdelen af turens samlede længde.
Halvdelen af turen rammer jeg omkring Aalborg (Danmark for de udenlandske læsere :-).

Fortsat god dag :-D

Mvh
Jesper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar