lørdag den 6. juni 2015

Dag -361 og -360 Sprog i fem lande

Sprog i  fem lande

Man kommer langt med Engelsk og en smule Tysk idag. Langt de fleste mennesker kan en lille smule af enten begge eller det ene.
Men er det nok med de to sprog??

Jeg er af den personlige mening, at når man færdes i et andet land, så er det respektfuldt overfor dem, der bor i landet, at i det mindste prøve at kommunikere med dem på deres sprog. At ikke gide eller forsøge kan i mange tilfælde få personen man tiltaler til ikke at hjælpe med det, man forsøger at få hjælp til.
Det gælder lidt om national stolthed. Jeg er for eksempel stolt af at være dansker, og bryder mig ikke om folk der konsekvent nægter at tale vores sprog.

Gennem min tur gennem fem lande tales der 4 forskellige sprog.
Norsk, Dansk, Tysk og Italiensk.
Efter 7 år i Norge taler jeg stort set flydende Norsk. Norge er måske et af de lande på min tur, hvor folket er meget nationale og stolte over deres sprog. 
Jeg mærkede fra første gang jeg arbejde i en butik i Trondheim, hvor meget det betød, bare det at prøve at tale sproget. Hvis jeg talte dansk, var svaret "Vi finner en annen ekspedient", men bare det at jeg forsøgte mig på Norsk betød, at de talte en smule langsommere, således jeg havde en chance for at forstå hvad de sagde. Det lærte mig i sidste ende at lære det Norske sprog hurtigere. Ingen sprogskole - men kontakt med de lokale.....vis respekt og du får den tilbage.

Mit Tyske kunne være bedre, men jeg vil påstå, at så snart jeg sidder overfor en Tysker, så kommer det meget hurtigt tilbage igen. Med garanti ikke perfekt, men jeg gør i det mindste forsøget.

La lingua italiana non è così difficile......(Det Italienske sprog er ikke så svært)....
Om det er rigtig oversat ved jeg ikke, det er min kun anden sætning på Italiensk. Og netop Italiensk er det sprog på turen, som jeg ikke kan i det hele taget. 
Jo jeg kunne da sagtens klare mig med Tysk i store dele af Tyrol samt i andre dele af landet, og engelsk og lidt fagter i resten af landet, men tilbage til det der med at vise respekt og i det mindste prøve at tale sproget......
Jeg havde håbet på et par sprogkurser inden jeg tog afsted, men alle de gange jeg har været tilmeldt kurser, er det blevet rykket til om aftenen, hvor jeg arbejder eller ganske enkelt blevet aflyst. 
Så jeg prøver at lære mig det selv via nogle lærebøger på Italiensk samt en sprog app, men den rigtige test kommer først, når jeg sætter fødderne på Italiensk jord.

Ha en fortsat rigtig god dag :-D

Mvh
Jesper



Ingen kommentarer:

Send en kommentar